مصاحبه خبری با مدیر موسسه بین المللی هاتف

فارس: رویکرد مؤسسه «هاتف»، هموارسازی کنشگری بین المللی و سکانداری است.

مدیر مؤسسه بین المللی «هاتف» در شیراز بیان داشت: این مؤسسه شکل گرفت تا راه یادگیری زبان و مهارت های تخصصی لازم را با رویکرد کنشگری بین المللی برای فعالان عرصه بین الملل هموار سازد و به یک مرکز تخصصی تبدیل شود تا فعالان و دغدغه مندان با خیالی آسوده آموزش های زبانی و مهارتی را دریافت کنند.

مدیر مؤسسه بین المللی «هاتف» در شیراز در خصوص ضرورت راه اندازی این مجموعه به سؤالات حلقه وصل پاسخ داد.

حلقه وصل: چه چیزی شما را برآن داشت تا این مجموعه را راه اندازی کنید؟

دو مسئله مرابه راه اندازی این مرکز سوق داد. از یک سو از ابتدای ورود به دانشگاه با زبان زیسته و دغدغه جذاب سازی آموزش زبان عربی را داشته ام و از سوی دیگر مدتی است به دنیای فعالان بین الملل ورود کرده ام و علاوه بر ارتباط با افراد زیادی از کشورهای عربی تقریبا ارتباط زیادی با گروه های بین الملل در کشور داشته که همه این مسائل و یا بهتر بگویم ارتباط دو سویه زبان و عرصه بین الملل مرا بر آن داشت تا از این پس برای ساختن پلی از دنیای اول برای ورود به دنیای دوم تلاش کنم.

حلقه وصل: علت انتخاب عنوان «هاتف» برای این مؤسسه چه بوده است؟

هنگام انتخاب نام به مؤلفه های بسیاری فکر می کردیم از جمله کوتاه بودن، مفهوم بودن در حداقل دو زبان، مرتبط بودن با عرصه بین الملل و حتی جلوه بصری کلمه. در نهایت همه این ویژگی ها را در هاتف یافتیم هم در فارسی و عربی مفهوم است به معنای «ندا» و هم به گونه ای با حوزه کار بین الملل ارتباط معنایی دارد چراکه فعالیت در این عرصه به مثابه تقویت ندای حق بوده و زبان دان کنشگر به گونه ای به بلندگوی مستضعفان در جهان تبدیل می شود.

حلقه وصل: در خصوص ضرورت و هدف تشکیل مؤسسه هم بفرمایید.

امروز در کشور گروه ها وافراد بسیاری متوجه ضرورت فعالیت بین المللی در حوزه ی کشورهای مختلف شده و از همین سو شاهد تولد و رشد گروه ها، سازمان ها و مؤسسه های بسیاری در لایه های مردمی دانشجویی دولتی و … می باشیم.

بدون شک همه این گروه ها در همان ابتدای راه متوجه ضرورت یادگیری زبان به عنوان یکی از ابزارهای لازم کار بین الملل شده و درصدد یافتن راهی کوتاه و مطمئن برای یادگیری زبان می شوند. مؤسسه بین المللی «هاتف» شکل گرفت تا راه یادگیری زبان و مهارت های تخصصی لازم را با رویکرد کنشگری بین المللی برای فعالان عرصه ی بین الملل هموار سازد و به یک مرکز تخصصی تبدیل شود تا فعالان و دغدغه مندان عرصه بین الملل با خیالی آسوده آموزش های زبانی و مهارت های لازم را دریافت کنند.

حلقه وصل: آیا مؤسسه صرفا به آموزش زبان خواهد پرداخت؟

خیر. به طور کلی هدف مؤسسه ارائه آموزش و خدمات لازم به جامعه نخبگانی دغدغه مند، مبلغان و فعالان بین الملل است. از تربیت زبان دان به همراه آموزش تجهیزات لازم گرفته تا تربیت راهنمای گردشگر با رویکرد ایرانی اسلامی و حتی هموار نمودن راه ورود به عرصه تجارت با سایر کشورها برای نیروهای دغدغه مند حوزه اقتصادی از طریق آموزش های لازم.

زبان به مثابه یک ابزار برای کنشگر بین الملل را باید در بستر همان بین الملل دید که خود نیز مستلزم ابزارهای دیگر از جمله آشنایی با فرهنگ آن زبان، نحوه تعامل با گویش و رانش، تمرین کنشگری در حوزه جامعه هدف، یادداشت و توییت نویسی، آشنایی با رسانه و فضای مجازی، فعالیت در فضای مجازی به همان زبان و مواردی از این قبیل می باشد که مؤسسه بین المللی هاتف ابزارهای جانبی یادگیری زبان نیز توجه داشته و سعی دارد زبان و سایرمهارت ها را با هدفی بزرگ تر کنشگری و سکانداری آموزش دهد و نه صرفا زبان برای زبان.

حلقه وصل: در این بازه چندماهه مؤسسه چه فعالیت هایی انجام داده است و چه زبان هایی در مؤسسه آموزش داده می شود؟

در این مدت تلاش مؤسسه بر برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزش با محوریت زبان عربی وحوزه کشورهای عربی بوده است، از جمله کارگاه مکالمه عربی، آموزش فعالیت در توییتر به زبان عربی ویژه فعالان توییتری، وبینار آشنایی با فرهنگ عربی، وبینار تقویت مهارت های زبانی که برخی از فعالیت ها با همکاری برخی از مراکز علمی و بین المللی از جمله دانشگاه شیراز، دانشگاه امام صادق، مجمع بین الملل فارس، مرکز بین الملل حوزه علمیه استان و بخش بین الملل عتبه رضویه صورت گرفت.

همچنین شبکه مترجمان و کارکنان بخش عربی مؤسسه راه اندازی شده که همکاری جهت انجام خدماتی چون ترجمه ازعربی به فارسی و فارسی به عربی، ویرایش، تایپ و پاورپوینت و … آماده همکاری با مراکز و افراد هستند.

در حال حاضر فقط زبان عربی آموزش داده می شود و بنا داریم در سال جدید لهجه عراقی، آموزش فارسی به گویشواره عرب و انگلیسی نیز اضافه کنیم.

حلقه وصل: هاتف را در آینده در چه جایگاهی متصور هستید؟

مرجع آموزش های زبانی_مهارتی در عرصه مقاومت و بین الملل با رویکرد کنشگری بین المللی مجهز به حداقل سه زبان ان شاالله.

حلقه وصل: راه ها ارتباطی با مؤسسه را در پایان بفرمایید.

اشراق پور: شماره تماس و اتصال در شبکه های اجتماعی 09906040097 و صفحه مؤسسه هاتف در اینستا نیز hatef_int است.

لینک کوتاه خبر: hvasl.ir/news/326808

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همین حالا سوالت رو بپرس