♾️گفت و گوی ادیان توحیدی شیراز(اسلام، مسیحیت، یهودیت، زرتشت)
➕ پیرامون مسئله `قدس` به عنوان عامل وحدت بخش

با حضور:
🔷آیت الله دژکام
(نماینده ولی فقیه در استان فارس)

🔷شیخ عبدالواحد خواجوی
(امام جمعه اهل سنت شیراز)

🔷امیر علا سالاری
(رئیس انجمن کلیمیان شیراز)

🔷هرموند آراتونیان
(رئیس انجمن ارامنه شیراز)

🔷خسرو قدس
(رئیس انجمن زرتشتیان شیراز)

🔷حجت الاسلام والمسلمین استوار میمندی
(مدیر کل حوزه های علمیه استان فارس)

🕕زمان: چهارشنبه ۷ اردیبهشت؛ ساعت ۱۸

🚩مکان: مسجد تاریخی نصیرالملک

قدس؛ عامل وحدت بخش ادیان توحیدی

اولین نشست قدس و ادیان توحیدی به ابتکار مجمع بین الملل جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب استان فارس با حضور نمایندگان اقلیت های مذهبی ارامنه، کلیمیان، زتشتیان، امام جمعه اهل تسنن شیراز و مدیر حوزه های علمیه استان فارس روز چهارشنبه 7 شهریور در مسجد نصیرالملک شیراز برگزار شد.

در این نشست ابتدا خسرو قدس نماینده انجمن زرتشتیان به وحدت همه ادیان در مسائل ملی ایران به ویژه جنگ تحمیلی اشاره کرد و با تقدیر از رهبر کبیر انقلاب در نامگذاری روز قدس افزود ما اگر متحد باشیم می توانیم قدری از ظلمهایی که به مردم فلسطین شده را التیام بخشیم. وی تاکید کرد ما با هر عقیده و مذهبی که باشیم حامی مردم فلسطین هستیم. امیدواریم به زودی ظلم از این سرزمین رخت ببندد و صلح همه جا را فرا گیرد و مردمی که خاستگاهشان قدس شریف است بتوانند دور هم جمع شوند.

در ادامه امیر علا سالاری رئیس انجمن کلیمیان به بیان جایگاه قدس به عنوان شهر مقدس ادیان ابراهیمی پرداخت. وی ادامه داد در سرزمینی که در آن نوید صلح و آرامش داده شده اکنون جنگ ظالمانه ای برپاست و سازمان های بین المللی باید توجه ویژه ای در راستای احقاق حقوق این سرزمین داشته باشند. نماینده کلیمیان شیراز با اشاره به اینکه رژیم اشغالگر صهیونیستی با پاشیدن بذر نفاق در بین ساکنان این سرزمین می خواهد فنای خودش را به تاخیر بیندازد تاکید کرد ما یهودیان ایران همراه با دیگر هموطنانمان جنایات این رژیم را محکوم می کنیم. وی در پایان با اشاره به سخنان امام راحل و مقام معظم رهبری درباره فلسطین و روز قدس گفت یهودیان ایران اعلام می دارند که به فکر تمام مردمان این سرزمین مقدس اند که حقشان ضایع شده است.

هرموند آراتونیان رئیس انجمن ارامنه نیز ضمن اشاره به تنوع در ادیان گفت: ما در هسته دین که عبادت خدای واحد است با هم مشترکیم و تنها در پوسته آن اختلاف و تنوع داریم و باید توجه و تمرکزمان به این هسته مشترک بیشتر باشد.

وی در ادامه همچون دیگر مهمانان به جایگاه ویژه قدس بین ادیان ابراهیمی پرداخت و با اشاره به درایت رهبر کبیر انقلاب در نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس افزود این وظیفه به گردن همه ماست که بی تفاوت نباشیم تا انزجار خودمان را نسبت به این ظلم به گوش همه دنیا برسانیم و از طرف جامعه ارامنه شیراز در روز قدس علاوه بر حمایت از مردم مظلوم فلسطین برای همه مردم دنیا اعم از یمن و اوکراین دعا خواهیم کرد.

در بخش دیگری از برنامه شیخ عبدالواحد خواجوی امام جمعه اهل سنت شیراز با  اشاره به جایگاه ویژه مسجدالاقصی در قرآن کریم و دین اسلام افزود اتفاقاتی که در مسجدالاقصی و قدس می افتد وحدت همه مسلمین را نشانه گرفته است و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با درایتی که داشتند به منظور توجه دادن مسلمانان به سرزمین فلسطین و مسجد الاقصی و حمایت از جبهه مقاومت و ریشه کن کردن غده سرطانی اسرائیل آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس نام گذاری کردند. این روز، روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است و از همه ادیان و شیعه و سنی در راهپیمایی این روز شرکت می کنند.

وی با انتقاد از حکام کشورهایی که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را آغاز کردند، این کار را ضربه زدن به محور وحدت جهان اسلام و خیانت آشکار به آرمانهای مردم مظلوم فلسطین و پشت کردن به فرامین قرآن و سنت رسول الله (ص) دانست چرا که صهیونیسم غاصب هدفش ایجاد تفرقه بین کشورهای جهان اسلام است و ما این عادی سازی را محکوم و از آن بیزاریم.

خواجوی با اشاره به جمله حکیمانه رهبر معظم انقلاب که فرمودند فلسطین متعلق به همه فلسطینیان است و باید با اراده همه آنان اداره شود افزود طرح همه پرسی از همه اقوام و ادیان فلسطینی که نزدیک به دو دهه قبل مطرح کردیم تنها چاره ای است که باید بر امروز و فردای فلسطین مترتب شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با چشمان خودمان شاهد رسوایی و نابودی رژیم اسرائیل و پیروزی ملت مظلوم فلسطین و همه مستضعفین جهان باشیم.

حجت الاسلام استوار میمندی مدیر حوزه های علمیه فارس نیز سخنان خود را با آیه 64 سوره آل عمران آغاز کرد که می فرماید: به اهل کتاب بگو بیایید بر سر اصول و ارزشهای مشترک بین ما و شما تمرکز کنیم که فقط خدا را عبادت کنیم، بت نپرستیم و افرادی از خودمان را به جای خدا ارباب های خود ندانیم.

وی افزود: رژیم صهیونیستی یک رژیم دینی و مذهبی نیست بلکه حزبی سیاسی در جهت تامین خواسته های نظام سلطه است چرا که اگر این رژیم دینی بود به خودش اجازه نمی داد اینچنین به ملتی ظلم و حق تاریخی آنان را غصب کند. در جایی که سپاه معاویه حمله کردند و خلخال از پای زن یهودی کشیدند امیر مومنان علی علیه السلام فریاد می زدند که اگر کسی از این ظلم بمیرد او را ملامتی نیست.

مدیر حوزه علمیه ادامه داد از منظر عقلی و انسانی دو سوال اساسی از طرف جمهوری اسلامی و همه حقیقت طلبان از جامعه جهانی که این ظلم پذیری را تئوریزه می کند مطرح است:

سوال اول: فلسفه تشکیل اسرائیل هولوکاست بود چرا اجازه نمی دهید اندیشمندان مستقل در این باره پژوهش های به دور از جهتگیری های سیاسی داشته باشند؟

چرا پیرزن نود ساله را بخاطر اظهار نظر در این باره به دادگاه کشاندید و با امپراطوری رسانه ای خود اجازه اندیشیدن درباره پدیده هلوکاست را نمی دهید؟

سوال دوم: اگر هولوکاست صحت هم داشته باشد چه کسانی آن را آفریدند؟ هولوکاست را خود غربی ها و هیتلر آفریدند چرا مردم فلسطین اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی باید تاوان پدیده ای که اصلش مورد تردید است را بدهند؟

این ها سوالاتی  جدی است که سیاستمداران مستکبر دنیا تا به حال به آن پاسخ ندادند و ما از همینجا اعلام می کنیم رژیم صهیونیستی دولتی دینی نیست و ارتباطی با یهودیت ندارد همانطور که یهودیان انسان دوست خودشان را از این جریان منحوس سرطانی جدا می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد این طلیعه ای است که روز قدس شکوهمندی را مردم ایران بعد از دو سال محدودیت کرونایی تجربه خواهند کرد و همه عالم خواهد دید -که همازوری که برادر عزیزمان آقای قدس خیلی زیبا اشاره کردند- همبستگی ملی مردم همیشه با انصاف و حقیقت طلب ایران در کنار هم علیه دستگاه زر و زور و تزویر صهیونیسم خواهند داشت و ندای مظلومیت قدس و محکومیت ظلم و عادی سازی را سرخواهند داد.

شرکت کنندگان در پایان این نشست با گرفتن عکس دسته جمعی، قاب تاریخی از وحدت بین ادیان را ماندگار کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همین حالا سوالت رو بپرس