چرا زبان را مطالعه می‌کنید؟ اصلا زبان را نباید مطالعه کرد؟

بعضی از افراد هستند که وقتی می‌خواهند زبان دوم را یاد بگیرند ترجیح می‌دهند که کلاسی را شرکت نکنند و دنبال کتاب‌های آموزش زبان می‌گردند و یکی از آنها را انتخاب و مطالعه می‌کنند.
آیا این روش صحیح است؟؟

زبان مثل یک دریا می‌ماند و مهارت یادگیری زبان مثل مهارت یادگیری شنا است.برای یادگیری زبان باید با آن زبان درگیر شد.
فرض کنید یک نفر می‌خواهد شنا یاد بگیرد، کتاب آموزش شنا را مطالعه کند آیا این شخص بدون اینکه تمرین کند شناگر ماهری خواهد شد؟ قطعا خیر!
زبان هم همینطور است؛ اینکه شخص، یک کتاب آموزشی بردارد و شروع کند به مطالعه و حفظ کردن،
این روش به تنهایی به هیچ وجه کافی نیست و نباید تک بعدی پیش برویم.

زبان مثل یک مکعب می‌ماند که چند بعد دارد، باید تمام ابعاد در کنار هم قرار بگیرند تا بتوانیم بگوییم مکعب کامل است.

در واقع برای تقویت زبان باید از تمام ظرفیت‌های دیداری و شنیداری در سطح خودمان استفاده کنیم که بتوانیم به آن سطح مطلوب برسیم.

این ظرفیت‌های دیداری شنیداری شامل چه مواردی هستند؟
شامل مواردی مثل شنیدن صوت‌های متنوع و مشاهده برنامه‌های متنوع در سطح خودمان، تلاش زیاد برای صحبت کردن به هر صورتی که باشد. خود ما بهترین گزینه برای تمرین مکالمه هستیم، به دلیل اینکه ما در هر لحظه کسی را نداریم که با ما صحبت کند، اگر کسی باشد که بسیار خوب اما اگر نباشد خودمان تلاش کنیم با خودمان صحبت کنیم.

تلاش برای نوشتن، تلاش برای خواندن متن های متنوع، متن‌های داستانی و کارتون‌ها بهترین گزینه هستند. همه‌ی این موارد در کنار هم به شما کمک می‌کند به یک سطح مطلوب برسید.
زیاد فرقی ندارد که تصمیم گرفته‌اید خودآموز کار کنید یا همراه با کلاس می خواهید پیش بروید، در هر دو صورت لازم است که به جنبه‌های مختلف زبانی توجه شود، حتی دوستانی که آموزشگاه برای شرکت در کلاس ثبت نام کردند، به هیچ وجه به کلاس‌ها اکتفا نکنید و نگویید که من کلاس زبان می‌روم پس همین کافی است، و خارج از کلاس کار نمی‌کنم. لازم است برای تمام افرادی که می خواهند زبان را یاد بگیرند در کنار آن خودشان هم وقت بگذارند.

و اگرشما کلاس شرکت کنید و زیر نظراستاد باشید و همکلاسی داشته باشید خیلی سریع‌تر به مقصد خواهید رسید و خیلی به شما کمک می‌کند.

اگر چه به صورت خودخوان هم اگر کسی در سطح مبتدی نباشد و اطلاعات خوبی درباره آن زبان داشته باشد با برنامه‌ریزی منسجم به نتیجه مطلوب می‌رسد.

مریم اشراق پور دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همین حالا سوالت رو بپرس