سوال:
قطعاً الان حاضرین در لایو بعضی از آنها تازه شروع کردند بعضی، یا هنوز شروع نکردند و برخی از آنها، مدرس هستند.
اگر شما بخواهید توصیه هایی داشته باشید برای آن دسته افرادی که بخواهند عربی را، اگر به سطحی رساندند که شروع کنند به کار کردن!
اگر نه، شروع کنند به یادگیری و کسب درآمد از آن را بگویید واینکه که باید چه کار کنند؟

دکتر علی عزیزنیا:
ابتدا این بخش را شروع کنیم با دوگانه‌ی فصیح یا لهجه، بحث همیشگی که کدامیک از این‌ها خوب است، آیا هر دو را می‌توانم یاد بگیریم؟
لهجه در اولویت است یا فصیح؟

بدون شک!
مدرس، به هردو آنها نیاز دارد، که روش آن را خودِ فرد باید کسب کند یا با مطالعه زیاد، با تلاش زیاد، با شب نخوابیدن و با استفاده از یک کلاس.
زیرا ایشان مدرس هست!
متعلم نیست! یعنی دوره‌ای را پشت سر گذاشته، شرایطی را کاملاً درک کرده است، که افراد دیگر درک نکرده‌اند و ایشان نیاز‌سنجی هم بلد است، مثل بنده، جنابعالی و خیلی از سروران ارجمند نیازسنجی را بلد هستیم، می‌دانید که، برای مثال، من تا الان در این سطح، عربی فصیح یاد گرفته ام!
پس باید برای تقویت فصیح خودم، از فلان استاد بپرسم، چه کتابی را بخوانم؟ ایشان ممکن است دو کتاب را معرفی کند، که مقداربیشتری فصیح من قوی تر بشود، اگر دنبال لهجه هستم، از آن لهجه خاص، از یک استادی و یا از یک مدیر موسسه‌ای بخواهم که، استاد خوبی را به من معرفی کند، قسمتی در دانشگاه، قسمت دوم در بخش خصوصی که من را راهنمایی کند، که من راه بیفتم؛
مدرس باید نیازسنجی کند بدون تعارف، فقط با خودش تعارف را کنار بگذارد اینکه من می‌خواهم این را به حد اعلا برسانم، باید دنبالش هم بروم اما برای متعلمین چه توصیه ای بنده دارم!
توصیه نخست بنده، برای متعلمین به زبان عربی، صبر است!
وسط صحبتم عرض کردم که ما به خودمان عدد ندهیم، شما باید صبر و استقامت داشته باشید!
طبق معیار‌هایی که سازمان ملل متحد، تحقیقاتی انجام دادند،
اگر شما فکر می‌کنید زبان عربی، برای شما زبان ساده ای هست به ۶۰۰ تا ۸۰۰ ساعت آموزشی برای مسلط شدن به این زبان نیاز دارید و اگر فکر می‌کنید سطح شما متوسط هست به ۸۰۰ تا ۱۰۰٫۰۰۰، ۲۰۰ ساعت نیاز است و این را فکر کنید خیلی سخت است ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ الی۱۸۰۰ ساعت اگر عددش را درست گفته باشم نیاز داریم!
این آمار را خیلی وقت پیش مطالعه کردم!
و خوب قاعدتاً ما الان در همچین شرایطی بایستی دنبال سریع یاد گرفتن یک زبان نباشیم بعضی وقت‌ها لازم است، ما چندین استاد مختلف را جابجا کنیم و تغییر بدهیم و بعضی وقت‌ها، یک نفر از روشِ فقط فیلم دیدن استفاده می‌کند، این برای من جواب نمی‌دهد!
عملاً من خدمت متعلمین عزیز و زبان آموزان گرامی که میخوان عربی یاد بگیرند سه تا کار را توصیه می‌کنم.
کار اول اینکه هیچ وقت با «کارتون و برنامه کودک» دنبال یادگیری زبان نروید، کار اشتباهی است!
اصلا از این روش استفاده نکنید، روی کارتون‌ها صدا عوض کردن هست، صداپیشگی هست، استفاده از یک اصطلاحات و عبارات خاصی هست که صد سال هم در آن کشور زندگی کنید ممکن است بعضی از آن‌ها به گوشتان نخورده باشد، این را اصلاح کنید، با «کارتون» سعی کنید در ماه‌ها یا سال‌های اول آموزشتان را جلو نبرید!
دوم اینکه شما با کلیپ طنز شروع نکنید به زبان یاد گرفتن!
آن هم یک زبان خاصی دارد طنزها زبان خاص دارند خیلی وقت‌ها جوک و لطیفه هست، که شما باید فکر کنید و ببینید، حتی به زبان فارسی هم چه من معنایی دارد.
سومین نکته اینکه، مرتب سراغ کسانی که در سطح قوی زبانی هستند، نروید!
که از ایشان بپرسید، این را بلدی؟ آن را بلدی ؟

جمله أكل کمثری یحیی درست است یا أكل یحیی کمثری ؟

او شما را با چیزهایی که عملاً دارد دستتان می‌اندازد یا واقعاً دوست دارد که جوابگوی این قسمت‌ها باشید، به چالش می‌کشد.
آخر سر به شما می‌گوید:
شما چی یاد گرفتید؟من فلان جا کلاس رفتم، فلانی خیلی بهتر آموزش می‌دهد!
یا شما چرا از فلان کتاب استفاده نمی‌کنید!
بروید فلان کتاب را تهیه کنید…بعد این بنده خدا، کتاب خودش را، آموزش خودش، استاد خودش را رها می‌کند، می‌رود سراغ کسی که جوابگو نیست! یعنی خیلی از چیزهایی که در این کتاب اول، دوره اول باید یاد بگیرند یاد نگرفته است سپس سراغ بعدی می‌رود…

صبور بودن، تحقیق کردن،مهم است.
ممکن است مدرک دکترا داشته باشد الحمدلله انواع و اقسام دانشگاه در ایران هست!
هر گردی،گردو نیست! ممکن است بارها…
برایم اتفاق افتاده است که مثلاً فلانی آشنای ماست، فوق لیسانس زبان عربی دارد ولی اصلا بلد نیست حرف بزند با او که رفتیم کربلا، هیچی! اصلا من و او هیچ فرقی باهم نداشتیم، چرا اینطور شد؟ یعنی به عربی فصیح حتی، هیچ! اصلاً می‌گفت بابا ولم کن!

خوب ما تا دلتان بخواهد عدد، زیاد داریم به عنوان فارغ التحصیل!
مثلا ۳۰ هزار نفر لیسانس، ۱۰ هزار نفر فوق لیسانس، ۵ هزار نفر دکتری.
ولی چه تعدادشان استاد واقعی؟ لیسانس واقعی؟ فوق لیسانس واقعی؟ و دکترای واقعی دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همین حالا سوالت رو بپرس